Annonse
00:00 - 12. oktober 2018

Kunst i Instagrams tidsalder

Annonse

Forrige helg fylte Instagram åtte år. I årene bildeappen har eksistert, har den introdusert store problemstillinger for kunstverdenens gallerier og museer, kjøpere og selgere. Tiden der tilskueren ikke fikk lov å dokumentere det hen så med mobilkameraet, synes å være over: Nå skal utstillinger designes for å kunne gi den optimale selfien, ifølge en artikkel på BBC sine nettsider. Appen lanserte nylig en funksjon som skal gjøre det svært enkelt å kjøpe kunst, uten helt å ha løst problemet med hvordan kunstnere lett skal kunne selge verkene sine. Nettstedet Artnet kontaktet viktige mennesker i kunstverdenen og spurte om de i fremtiden kunne tenke seg å være aktive på appens kunstmarked. «Nei», var svaret.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.