Kultur

Hva vi ser når vi ser på kunst

«Mary Beard om Rihannas Instagram-bilder». Det var innsalget på et intervju med Cambridge-professoren og forfatteren Mary Beard, det nærmeste man kommer en superkjendis blant klassisk-filologer, i The New York Times nylig. Riktignok viser det seg at Beards nye bok, How Do We Look, ikke nevner Rihanna med et ord, det var det journalisten som hadde funnet på å spørre om. Boken er likevel mer enn verdt å lese og tar for seg grunnlagdiskusjoner om forholdet mellom kunst, samfunn, politikk og tolkning, med eksempler Beard selv har tatt i øyesyn, fra kinesiske terrakottakrigere til italienske barokkmalerier til Angkor Wat i Kambodsja. Som John Bergers klassiker Ways of Seeing springer How Do We Look ut av et BBC-program. Og som på tv formidler Beard også i bokform i beste britiske tradisjon, med et rikt eksempelmateriale, i en livlig prosa fri for spesialistfraser, og med dype historiske og kulturelle perspektiver. Beard skal denne høsten i gang med en ny serie på BBC, om nakenhet i kunsten. Den får man en smakebit på i en av bokens mange interessante eksempler på historiske kunstfeider. Som historien om den første statuen av en naken Afrodite, som skapte rabalder i antikkens Hellas. Også den gang diskuterte man, ifølge Beard, om statuens utforming var uttrykk for det man i dag ville kalt «det mannlige blikket».

Mer fra Kultur