Annonse
00:00 - 05. oktober 2018

Hukommelse for spill

De store dataspillselskapene prøver å stenge ulovlig nettarkiver som har vært spillkulturens hukommelse. På samme tid begynner Nasjonalbiblioteket å lagre norske spill i sine fjellhvelv.

Atomsikkert: Fra nå av skal også norsk dataspillhistorie lagres i Nasjonalbibliotekets fjellhvelv i Mo i Rana. Spillene kopieres over til bibliotekets servere, hvor de skal kunne spilles, selv om hundrevis av år, ved hjelp av såkalt emulator-software, som etterligner utgått programvare. Foto: Jan Inge Larsen (t.v.) & Ketil Born (t.h.) / Nasjonalbiblioteket
Annonse

«Spill blir nå brukt av rundt 1,5 til 2 milliarder mennesker. Dette er den dominerende kulturen. Å kutte denne kulturformens historie virker for meg å være farlig. Eller i alle fall totalt uproduktivt», sier Patrick Jagoda.

Han er professor i mediestudier ved Universitetet i Chicago og en av initiativtagerne bak universitetets dataspillarkiv, hvor de tilgjengeliggjør gamle spill og konsoller. 

Dataspill, med sine over 108 milliarder dollar i årlige inntekter, er større enn film- og musikkindustrien kombinert. Nå frykter Jagoda at historien til denne store delen av verdens moderne kultur står på spill. Morgenbladet traff ham på Nasjonalbiblioteket, hvor han var invitert til å snakke om lagring av spill. 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.