Annonse
09:49 - 13. oktober 2018

– Astrup Fearnley er ikke et encyklopedisk museum

På Astrup Fearnley-museet er de langt fra passive i hvordan de velger kunst, ifølge direktør Gunnar B. Kvaran.

Pop-sensibilitet: Kunsthistoriker Ina Blom mener Astrup Fearnley-museet gjør det enkelt for seg selv ved å fokusere på kunst med en bredt definert «pop-sensibilitet» - her eksemplifisert ved Damien Hirst. Direktør for museet, Gunnar B. Kvaran, mener samlingen deres viser noe helt annet. Foto: Christian Øen / Astrup Fearnley Samlingen, Oslo
Annonse

Astrup Fearnley-museet i Oslo er 25 år. Men museet har hverken den retning eller sikkerhet som pleier å komme med mange år på baken. Det mener i alle fall kurator og professor i kunsthistorie Ina Blom. I sin analyse av museet i denne ukens Morgenbladet kommer hun med grunnleggende kritikk av institusjonen.

Hun ser Astrup Fearnley som et eksempel på en tydelig utvikling i kunsten, nærmere bestemt det institusjonelle skifte fra «moderne kunst» til «samtidskunst».

«Der ideen om ‘moderne kunst’ var knyttet til et større moderne prosjekt som blant mye annet også handlet om å skape en ny fremtid, bærer ikke ideen om ‘samtidskunst’ på noen slike løfter», skriver hun. Den er heller et slags symptom, mener Blom. «Det var først da digitale nettverk gjorde det mulig for en hvilken som helst privatperson å være en global aktør i sanntid, at «samtid» for alvor ble internalisert i hver og én av oss, som en ny og krevende form for bevissthet.»

Lese mer?

— Prøv Morgenbladet —
Det er
ettertanken
som teller
Inntil 30% rabatt
Bestill her
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.