Annonse
00:00 - 21. september 2018

Maleri for vår tid

En helt tullete påstand om en skikkelig fin utstilling.

F.v.: Lean Drink (2018), Ranker (2018), Temps levé (2018). Foto: Jorunn Hancke Øgstad / Kunsthall Oslo
Annonse

Jeg ser meg rett og slett nødt til å begynne denne teksten med å hytte neven mot etablissementet, her representert ved gallerister, institusjonsledere, kuratorer, kunstnere, kritikere og så videre. Bladet må tas fra munnen. Jeg er nemlig lei av å møte pressemeldinger og katalogtekster som plasserer kunsten jeg er i ferd med å se så langt oppe i skyene at selv paver og konger ville rynket på nesen i skepsis. For alle skjønner naturligvis at ingen kunst eller kunstnere rimeligvis kan være utstyrt med nådegavene slike tekster dessverre ofte foreslår. Se bare Munchmuseets oppspark til Jorunn Hancke Øgstads utstilling Crocodile Tears på Kunsthall Oslo: «Nå gjenoppfinner den norske kunstneren Jorunn Hancke Øgstad maleriet for vår tid. Hun lager malerier som svarer på det digitale bildets inntog ved å bryte ned bildespråket og rekonstruere det fra bunnen.» Er det noen der ute som med hånden på hjertet vil ha oppgaven med å gjenoppfinne maleriet for vår tid? Jesus!

Behagelig rom. Så over til det langt mer positive, nemlig utstillingen. For heldigvis er Hancke Øgstads malerier både umiddelbart slående og vakre. Utstillingen er rett og slett et utrolig behagelig rom å tilbringe en god del tid i, vandrende mellom bildene. Og en burde virkelig gå runder, frem og tilbake, på kryss og tvers, ikke for å bli klokere på det en ser, men fordi det gjør godt og virker utømmelig.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse