Annonse
14:49 - 08. september 2018

I USA legger reklamebransjen premissene for politisk debatt, skriver Aksel Kielland

I USA legger reklamebransjen premissene for politisk debatt, skriver Aksel Kielland.

Nikes nye frontfigur: San Francisco 49ers-spiller Colin Kaepernick (midten) ble kontroversiell da han begynte å knele under nasjonalsangen før fotballkamper i NFL, for å protestere mot politivold og strukturell rasisme. Her før en bortekamp mot Atlanta Falcons i 2016. Foto: John Bazemore / AP / NTB scanpix
Annonse

3. september ble den tidligere NFL-spilleren Colin Kaepernick kunngjort som frontfigur for Nikes nye markedsføringskampanje. Kort tid etter begynte bilder og videoer av amerikanere som ødela Nike-produkter, å dukke opp på Twitter og Instagram. Kaepernick ble kontroversiell da han i 2016 begynte å knele under nasjonalsangen før kamp i protest mot politivold og strukturell rasisme – og ble svartelistet av fotballigaen. Forarget over at Nike nå valgte å trykke ham til sitt bryst, klippet «patriotiske» borgere logoer av sokkene sine og kastet joggesko i peisen, for i 2018 er amerikansk samfunnsdebatt i økende grad et spørsmål om lojalitet til merkevarer.
 

Spillerprotestene som vokste ut av Kaepernicks gest, er en av de mest betente sakene i nyere amerikansk idrettshistorie, og splitter publikum mellom de som støtter kritikken av institusjonalisert rasisme og de som hevder de ikke kan leve med en slik åpenlys mangel på respekt for det amerikanske flagget og landets væpnede styrker. Blant de sistnevnte finner man president Donald Trump, som har kalt de knelende spillerne «sons of bitches», og som denne uken kritiserte Nike-kampanjen for å formidle et «forferdelig budskap».
 

Nikes aksjekurs sank da også da emneknaggen #BoycottNike forvandlet Twitter til et samlebånd av brennende basketballsko og kontemplative fotografier av amerikanske militærkirkegårder. Samtidig anslo markedsanalysebyrået Apex Media Group at de 24 første timene med medieeksponering alene var verdt 43 millioner dollar. Og her er vi ved sakens kjerne, for selv om det er sjelden kost å se selskaper av Nikes størrelse velge side i kontroversielle saker som dette, var selv de mest entusiastiske tilhengerne av beslutningen aldri i tvil om at det dreiet seg om en forretningsavgjørelse.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.