Annonse
00:00 - 14. september 2018

Død over naturen

Årets Høstutstilling skjeler mot verdispørsmål, men ender oftest med å vende blikket bort.

 Marit Ellisiv Landsend, De uskyldige 2018. Alle foto: Vegard Kleven / NBK
Annonse

Fredsduer på Høstutstillingen?! På gulvet i Kunstnernes Hus står en flokk hvite keramikkfugler. De er plassert i grupper der noen hviler, mens andre strekker hals, eller bøyer seg mot marken etter mat. De kan minne om småfugler på en gravstein, bortsett fra at de er større, og jeg sukker over det banale motivet. Like etter går det opp for meg at jeg må ha tatt feil, for dette er ikke duer, men ryper i vinterdrakt. 

Installasjonen De uskyldige av Marit Ellisiv Landsend handler ikke om krig og fred, men om et annet av samtidens store temaer ­– klimaendringene. Fuglene vises i vinterdrakt fordi den som gjør dem ekstra utsatt for et varmere klima, siden det ikke er temperatur som får dem til å skifte farge, men mørketiden. Dermed blir de et lett bytte i snøfrie vintre, når de lyser opp naturen med sine uskyldshvite fjær.

Naturen. Rypeskulpturene er ikke alene om å uttrykke interesse for økologi og natur på årets Høstutstilling. Marius Presteruds veggrelieffer er laget av bivoks fra bigården på taket av Kunstnernes Hus, og viser ulike faser i en birøkters arbeid. På samme tak har kunstneren sanket lønneneser, som han har belagt med gullblad og spredd utover gulvet. Ved å omgjøre et råstoff til noe eksklusivt, mener han å foreta en «økovensjon» – en transformasjon som gjør den økologiske verdien synligere.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse