Annonse
00:00 - 07. september 2018

Det er innpakningen som teller

Mellom Elmgreen & Dragsets marmordraperte fallos og John K. Rausteins verdenstekstiler.

Foto: Susann Jamtøy John Raustein
Annonse

Det er noe med å se kunst tidlig om morgenen, hodet fungerer langsomt på flyt i assosiasjonenes rike. Gjennom Trøndelag senter for samtidskunsts fasade i glass, som sikkert er fem meter høy og femten meter bred, ser jeg klokken syv om morgenen John K. Rausteins (f. 1972) totalinstallasjon Bort fra vinduet og inn i lyset.

Den er massiv og mørk, alt innvendig er drapert eller pakket inn i tekstiler. Formene er monumentale, og jeg vil så gjerne gå inn og legge meg til i denne mørke grotten som ser ut til å ville sluke meg mykt og langsomt, men det er jo stengt.

Politisk og poetisk. Dagen etter er jeg tilbake, langt mer rasjonell i hodet, grunnet tidspunkt og samfunnets rytmiske påvirkning av sjel og hjernebark. Jeg liker utstillingen svært godt, den åpner seg og mottar meg med få farger, det går stort sett i mørk blåsvart og beige. Det gjør at formene som henger på de draperte veggene eller er plassert på gulvet i rommet smelter i ett med omgivelsene.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse