Annonse
11:44 - 15. september 2018

Apples viktigste produkt er hverken telefoner eller laptoper, skriver Aksel Kielland

Apples viktigste produkt er hverken telefoner eller laptoper, skriver Aksel Kielland.

Vår tids støvsugerselger? Apples Tim Cook presenterer siste nytt på duppedittfronten i Steve Jobs-auditoriet i selskapets hovedkvarter i California. Det mest interessante med Apples lanseringskonferanser er kontrasten mellom teknologien og innsalget, skriver Aksel Kielland. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
Annonse

Blant vår tids mange og besynderlige former for varefetisjisme stiller den nøkternt opphaussede spenningen som omgir Apples produktlanseringseventer, i en klasse for seg. Der klesdesignere blir møtt med overbærende smil og muntre sarkasmer når de lanserer sine høst- og vårkolleksjoner, og spillutviklere utløser flodbølger av entusiastiske gif-er og sardoniske emojier når de presenterer nye spill, dekker mediene Apple-konferansene med en andektighet som ellers er reservert for sentralbanksjefer og styringsrenter.

Dette gjaldt også onsdagens pressekonferanse i Steve Jobs-auditoriet i selskapets hovedkvarter i California. I forkant av presentasjonen hadde, tradisjonen tro, tusenvis av journalister og teknologiskribenter verden over spekulert hardt og detaljert om hva som skulle legges frem, og tradisjonen tro traff de mer eller mindre spikeren på hodet. For enten det er software-ingeniører som glemmer igjen Iphone-prototyper i barer, eller tekstfiler som på mystisk vis dukker opp på selskapets hjemmeside, starter Apple som regel utrullingen i god tid før administrerende direktør Tim Cook går på scenen.

De omfattende ritualene som kjennetegner disse glorifiserte pressemeldingene, bidrar til å skjenke fankulturen rundt Apple en legitimitet som er uvurderlig i markedsføringssammenheng. For uavhengig av hva slags språk kommentatorene og analytikerne bruker når de forhåndssikler over nye Iphone-skjermer og oppgraderte prosessorer, er det fankultur det dreier seg om – med alt det innebærer av irrasjonelle sympatier og logiske kortslutninger.

Annonse