Annonse
09:35 - 01. september 2018

Virkelighetskrim-sjangeren er fundamentalt unorsk, skriver Aksel Kielland

Virkelighetskrim-sjangeren er fundamentalt unorsk, skriver Aksel Kielland.

Birgitte Tengs ble funnet død i Kopervik på Karmøy den 6. mai 1995. Denne uken hadde serien «Hvem drepte Birgitte?» premiere på TV 2. Foto: Privat / TV 2
Annonse

Denne uken var det premiere på det TV 2 omtaler som den første norskproduserte virkelighetskrim-serien laget for tv. Hvem drepte Birgitte? tar for seg det ennå uoppklarte drapet på Birgitte Tengs, som ble funnet død i Kopervik på Karmøy den 6. mai 1995. I likhet med Orderud-saken (som vil bli gjenstand for en tilsvarende gjennomgang i Gåten Orderud på NRK senere i høst) er mordgåten på Karmøy virkelighetskrim-materie av ypperste klasse. En stor del av publikum har kjennskap til saken fra før av, den skyldige går fortsatt fri, og de 23 årene som har gått siden drapet fant sted, danner et godt utgangspunkt for å skildre de siste tiårenes utvikling innen politiarbeid, nyhetsdekning og det norske samfunnet som sådan.

Den moderne virkelighetskrim-sjangeren favner bredt, og spenner fra avhengighetsskapende krimunderholdning som Netflix’ Making a Murderer til skarpe sosialantropologiske samfunnsportretter som Ezra Edelmans O.J.: Made in America. Og selv om sistnevnte tilnærming harmonerer klart best med norske tradisjoner for dokumentar og journalistikk, er det først og fremst de mer sensasjonalistiske bidragene til sjangeren som de siste årene er blitt populære her på berget. Flertallet av disse har det til felles at de er amerikanske produksjoner som befatter seg med amerikanske kriminalsaker, og dermed springer ut av et rettsvesen og en medievirkelighet som skiller seg markant fra den norske.

Den mest åpenbare forskjellen er norske mediers særegne tilbakeholdenhet når det kommer til å navngi de involverte i kriminalsaker, til et punkt hvor dømte drapsmenns rett på privatliv oppfattes å ha forrang fremfor allmennhetens krav på informasjon. Dette kan synes som en liten detalj, men når det kommer til å produsere norsk virkelighetskrim om norske saker, blir det fort en viktig faktor, ettersom hensynet til etterlatte, mistenkte og gjerningspersoner hele veien motvirker ambisjonene om å lage medrivende og underholdende krimfortellinger.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.