Annonse
15:48 - 15. august 2018

Vi trenger kunstnerboliger som ikke bare er til for å dø i, skriver Emil Flatø.

Vi trenger kunstnerboliger som ikke bare er til for å dø i, skriver Emil Flatø.

Bøler på Hasle: På Haslevangen 37 i Hovinbyen, et satsingsområde i Hovinbyen, vil Unge kunstneres samfund bygge boliger og atelierer for kunstnere. Illustrasjon: Fragment 
Annonse

Arkitektkontoret Fragment har tegnet et forslag om å bygge kombinerte atelierer og kunstnerboliger i Hovinbyen i Oslo. I den forbindelse har oppdragsgiveren UKS (Unge kunstneres samfund) rullet opp litt av historien om norske kunstnerboliger.

Edvard Munch skal ha ønsket å testamentere bort deler av eiendommen sin til kunstnerboliger på tomten sin på Ekely, men rakk ikke å formalisere ønsket før han døde. Da kommunen kjøpte tomten etter hans død, valgte de likevel å hedre det ønsket. I 1951 bygget de 29 boliger på tomten, som står den dag i dag. (I 2009 beskrev den skulptøren Bård Breivik boligene til Dagbladet som fine å se på, men akkurat litt for små å bo i.)

Kunstnerboligene på Ekely er et bilde på hvor sømløst det gikk an å gjøre noe for levekårene til (noen få, heldige) kunstnere under datidens sosiale boligpolitikk, med Obos som kommunens egen utbygger. I 1959 fulgte de opp med kunstnerborettslaget Trolltun på Bøler. En gang var det mulig, om enn i begrenset grad, å se for seg at kommunen egenhendig kunne bygge boliger for kunstnere.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse