Annonse
15:48 - 15. august 2018

Vi trenger kunstnerboliger som ikke bare er til for å dø i, skriver Emil Flatø.

Vi trenger kunstnerboliger som ikke bare er til for å dø i, skriver Emil Flatø.

Bøler på Hasle: På Haslevangen 37 i Hovinbyen, et satsingsområde i Hovinbyen, vil Unge kunstneres samfund bygge boliger og atelierer for kunstnere. Illustrasjon: Fragment 
Annonse

Arkitektkontoret Fragment har tegnet et forslag om å bygge kombinerte atelierer og kunstnerboliger i Hovinbyen i Oslo. I den forbindelse har oppdragsgiveren UKS (Unge kunstneres samfund) rullet opp litt av historien om norske kunstnerboliger.

Edvard Munch skal ha ønsket å testamentere bort deler av eiendommen sin til kunstnerboliger på tomten sin på Ekely, men rakk ikke å formalisere ønsket før han døde. Da kommunen kjøpte tomten etter hans død, valgte de likevel å hedre det ønsket. I 1951 bygget de 29 boliger på tomten, som står den dag i dag. (I 2009 beskrev den skulptøren Bård Breivik boligene til Dagbladet som fine å se på, men akkurat litt for små å bo i.)

Kunstnerboligene på Ekely er et bilde på hvor sømløst det gikk an å gjøre noe for levekårene til (noen få, heldige) kunstnere under datidens sosiale boligpolitikk, med Obos som kommunens egen utbygger. I 1959 fulgte de opp med kunstnerborettslaget Trolltun på Bøler. En gang var det mulig, om enn i begrenset grad, å se for seg at kommunen egenhendig kunne bygge boliger for kunstnere.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.
For noen år siden kjøpte Kagge en panser-pynt West hadde laget, formet som en lang og snodd bæsj.