Annonse
11:32 - 12. august 2018

Reality-tv gjør vår tids usynlige forbindelser kroppslige, skriver Aksel Kielland.

Reality-tv gjør vår tids usynlige forbindelser kroppslige, skriver Aksel Kielland.

Rolig og frivolig: Deltagerne i den første norske utgaven av Ex on the Beach. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Annonse

Førstkommende tirsdag er det premiere på den norske utgaven av realityserien Ex on the Beach på tv-kanalen Fem og strømmetjenesten Dplay. Discovery Networks beskriver sitt nye flaggskip på følgende vis: «Seerne får følge de sexy og single deltagere mens de lever ut den ultimate ferieopplevelsen. Men én etter én dukker både ekskjærester og one-night stands opp på luksushotellet. Noen er ute etter hevn, andre søker ny gnist i gamle følelser».

Konseptet går med andre ord ut på å ta tak i det enkelte har hevdet er en svakhet ved Paradise Hotel – nemlig at programmet rekrutterer sine deltagere fra et svært lite miljø av solbrune ekshibisjonister, hvilket innebærer at mange av de såkalt fremmede kjenner hverandre fra før av – og gjøre det til en styrke: I Ex on the Beach er det ikke sannsynlig at deltagerne blir innhentet av sin vellystige fortid på riksdekkende tv, det er garantert.

Ellers følger programmet i all hovedsak Paradise Hotel-malen, hvilket vil si veltrente kropper, velpleide selvbilder, dagdrikking, tropiske ferieresorter og en bruk av det norske språk som best kan sammenlignes med å høre en salatslynge full av tilfeldig sammenraskede pronomener og superlativer ramle ned en rulletrapp. Her finnes ingen illusjoner om konkurranser, pengepremier eller andre elementer som kan bidra til å dekke over det faktum at vi har å gjøre med en menneskelig dyrehage. Det nærmeste man kommer formildende omstendigheter, er at dyrene vet hva de går til og selv har argumentert seg inn i buret.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.