12:58 - 29. august 2018

– Jeg tror ikke festivalen vil overleve et oppkjøp

Festivalbransjen skakes av store oppkjøp og sammenslåinger. Men Roskilde-festivalen er ikke-kommersiell. Kjøpes de opp, må de slutte å bruke frivillige, tror programansvarlig Anders Wahrén.

Dansk selvstendighet. Det klassiske «Nøgenløb» på Roskilde-festivalen 2014. Festivalen vil ikke la seg kjøpe opp av noen av de store aktørene som i disse dager tar kontroll over det internasjonale festivalmarkedet. Arkivfoto: Katinka Hustad

– Vi baserer oss på en masse frivillig arbeidskraft. Frivilligheten er en sentral del av vår identitet. Jeg tror ikke at vi kunne fortsette med det om vi ble en rent kommersiell festival, sier Anders Wahrén, programansvarlig for Roskildefestivalen.

Som Morgenbladet skrev om sist uke, har en rekke store live-arrangører, pengefond og underholdningsselskaper de siste årene slåss om å kjøpe opp flest mulig musikkfestivaler. Her i Norge skapte det store bølger da det ble klart at Øya-festivalen er kjøpt opp av det amerikanske fondet Providence Equity, gjennom underbruket Superstruct.

Alt høsten 2014 begynte de store endringene å skje i det danske festivalmarkedet. Den tyske Aktøren FKP Scorpio skaffet seg eierskap i en rekke festivaler. Så i år ble Scorpio kjøpt ut av disse arrangementene av det amerikanske storfondet Orkila Capital. De eier nå, gjennom selskapet Down the Drain, de store festivalene Northside i Aarhus, Tinderbox i Odense og Haven i København. I tillegg har Live Nation – en av verdens to største festivalarrangører – startet festivalene Copenhell og Heartland.

Annonse