Annonse
00:00 - 24. august 2018

Ikea + Snøhetta = overraskende lite nyskapende, skriver Gaute Brochmann.

Ikea + Snøhetta = overraskende lite nyskapende, skriver Gaute Brochmann.

Annonse

Vi ønsker at hjemmene våre skal uttrykke hvem vi er. Og det rommet vi særlig ønsker å bruke til dette formålet, er stuen. Likevel ligner de fleste norske hjem påfallende mye på hverandre. En sofa inntil den ene veggen og en tv inntil den andre utgjør hovedkomponentene. Maling, farger og dekor er synkronisert til minste detalj via blogger og blader som fortløpende kringkaster alle tilløp til trender. Og plasseringen av de enkelte objektene defineres ikke først og fremst av bruk eller behov, men hvor støpslene befinner seg.

Ikea + Snøhetta = sant! Omtrent slik lyder analysen som ligger til bunn for Ikea og Snøhettas samarbeidsprosjekt som neste helg er stilt til skue på Youngstorget i Oslo. Og de som forklarer den til meg er partner Martin Gran i Snøhetta og Sara Bendiksen, sjef for interiør i Ikea Norge. Vi sitter midt i Snøhettas vidåpne kontorlandskap på Vippetangen, og med betydelig entusiasme forteller de om et samarbeid der to tilsynelatende umake aktører fant ut at de egentlig hadde det meste til felles.

For da den folkelige masseprodusenten Ikea for halvannet år siden banket på hos Norges ledende leverandør av eksklusive bygninger for de spesielle anledninger, skulle man tro at det var duket for en kulturkollisjon. Men ifølge Gran og Bendiksen var det i stedet det helt motsatte som skjedde.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse