Annonse
00:00 - 24. august 2018

De som eier festen

Over hele kloden blir festivaler kjøpt opp og strømlinjeformet. To store konsern slåss om å eie musikkfestene. Og et tilbaketrukket norsk firma fra Gressvik driver nå fem store norske festivaler.

Adjø gjørme: Festivalsommeren er over. Men er de kaotiske, frie og dugnadsdrevne festivalens tid også forbi? Store selskaper og pengefond slåss om å eie flest musikkfester. Vi kommer til å se flere like festivaler i tiden fremover, tror Claes Olsen, bookingsjef på Øya. Her loses publikum ut av Øyafestivalen, 2014. Foto: Christian Belgaux
Annonse

Da bookingansvarlig for Øyafestivalen, Claes Olsen i mars 2017 ankom Austin, Texas og bransjefestivalen South By Southwest, forsto han fort at noe var på gang. Da han mellom konserter og foredrag minglet med sine bookingkolleger fra andre land, oppdaget han at en hel rekke festivaler nylig hadde blitt solgt eller slått sammen med andre.

– Mange av de europeiske vennene våre hadde gått inn i de store konstellasjonene. Mange av dem gjorde det på grunn av frykt, sier han.

Olsen, og Øya, tok konsekvensen av den nye virkeligheten. Samme dag som årets Øyafestival gikk av stabelen kom den store nyheten: Norges ledende populærmusikkfestival hadde latt seg kjøpe opp av et amerikansk milliardfond. Providence Equity har fingrene i et bredt spekter av bransjer, fra indisk tv-shop via golfbaner til strømmetjenester. Men nå ville de, gjennom underbruket Superstruct, tre inn i festivalmarkedet. I tillegg til Øya hadde de kjøpt den enorme Sziget-festivalen i Ungarn og Sónar i Spania.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Abonner via iTunes (Morgenbladets podkast) eller RSS. Er den beste måte å fortelle sannheten om Bob Dylan å lage en løgnaktig dokumentar? MARIUS LIEN og CHRISTIAN BELGAUX…»