Annonse
00:00 - 24. august 2018

Bakmenn med baksmell

Agency tjener godt på å eie og drive en rekke norske festivaler. Samtidig har de latt være å betale millioner i offentlige skatter og utgifter. – Etter vår oppfatning er det bra at festivalmarkedet kommer inn i mer ordnede former, sier de.

Annonse

Det er ikke bare store internasjonale selskaper som posisjonerer seg som eiere i festivalmarkedet. Ta for eksempel det norskeide Sky Agency, som ble opprettet i 2011. Selskapet – registrert på Gressvik utenfor Fredrikstad, og med kontor i Bygdøy allé i Oslo – driver i tillegg til festivalorganisering med booking og har en stall med egne artister, inkludert allsangvinneren Freddy Kalas. De har i løpet av de siste årene kjøpt seg opp i en rekke norsk festivaler med forskjellige musikkprofiler: Stavern-festivalen, Utopia i Stavanger, Idyll-festivalen i Fredrikstad, Findings i Oslo og Festningen festival i Trondheim. I tillegg arrangerer de den store russefestivalen Landstreff Fredrikstad.

De frykter ikke at flere profesjonelle eiere vil føre til at festivalmarkedet strømlinjeformes for mye.

– Etter vår oppfatning er det bra for markedet at festivalmarkedet kommer inn i mer ordnede former, skriver styreleder Trond Opsahl og daglig leder Simen Christoffer Huse i en e-post til Morgenbladet.

De mener publikum ikke bør være redde for at bakmenn skal drive festivaler av ren økonomisk vinning.

­ – Vi mener det er svært positivt at folk med tilstrekkelig bransjekunnskap er involvert.

Les også: Over hele kloden blir festivaler kjøpt opp og strømlinjeformet.
 

31,5 millioner. Festivaldriften ser ut til å være lukrativ. I 2016 tjente de 31,5 millioner kroner, opp fra 16,5 året før. Men, som blant andre Fredriksstad Blad har skrevet, er firmaet i en uoversiktlig økonomisk situasjon. Styreleder Opsahl og daglig leder Huse har flere ganger bevilget seg store privat lån fra selskapets kasse, i strid med aksjeloven.

Bedriften hadde i 2016 over 11 millioner kroner i gjeld. 7,2 av det er offentlige utgifter, hvorav nærmere halvparten gjelder artistskatt de ikke skal ha betalt for utenlandske artister. Selskapets revisor sa i 2016 at det var usikkerhet rundt videre drift.

Sky Agency selv mener problemene er løst.

– Vi har gjort en stor jobb med å rydde opp i enkelte svakheter ved vår virksomhet og mener at det ikke er grunnlag for å fokusere negativt nå på feil som er blitt gjort tidligere. Vi er veldig positive til fremtiden for vår virksomhet. Alle offentlige avgifter er nå betalt, sier de.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.