Annonse
00:00 - 27. juli 2018

En gal fyr eller en litt for smart parodi?

Uansett er det verdt å hente frem et svært ambisiøst romfartsprosjekt fra 60-tallets Zambia, ifølge kunstner Anawana Haloba.

Den norsk-zambiske kunstneren Anawana Haloba. Arkivfoto: Ellen Lande Gossner
Annonse

I videoinstallasjonen «To Mars By All Means» baserer kunstneren Anawana Haloba seg på et prosjekt som ble satt i gang i Zambia da landet ble frigjort fra de britiske kolonimaktene i 1964. 

– Det regjerte en slags eufori i de nylig frigjorte landene i Afrika på denne tiden, forteller hun. 

Nye prosjekter oppsto, og de var fulle av optimisme og fremtidshåp. Noen av dem var kanskje også av den i overkant ambisiøse sorten, som prosjektet til en mann som het Edward Mukuka Nkoloso. Han skulle kjempe om verdensrommet parallelt med USA og Sovjetunionen – med bruk av relativt eksentriske virkemidler. 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.