Annonse
16:28 - 12. juni 2018

Kunsten å posere

Ryan Murphy omtales som den mektigste mannen i amerikansk tv. Med serien Pose har han laget fargesterk, positiv underholdning om marginaliserte menneskeliv. 

Ekstravagant: Handlingen i Pose er lagt til 1980-tallets New York og «ball-kulturen» der svarte og fattige LHBT-personer fant en arena. Foto: JoJo Whilden / FX / HBO
Annonse

Da det amerikanske dansedramaet Pose hadde premiere forrige uke, markerte det seg som den første tv-serien noensinne med hovedsakelig transkvinner i hovedrollene. Bak står serieskaper Ryan Murphy, som gjennom hele karrieren har dedikert seg til mennesker i samfunnets ytterkant. 

Ta hans store gjennombrudd, tv-serien Glee fra 2009, for eksempel. Formspråket er den gjenkjennelige high school-komedien, med arrogante heiapiker og fotballgutter innelåst i stereotypisk maskulinitet. Skolens utstøtte (og seriens hovedkarakterer) drømmer om anerkjennelse, andre elevers beundring – men som skeive, svarte, rullestolbrukende individer har de for lenge siden akseptert at det er på utsiden de hører til. Da de kommer sammen i skolens neglisjerte musikalgruppe, får de for første gang oppleve privilegiet som ligger i å uttrykke den versjonen av seg selv de helst ønsker å bli sett som.

Den mektigste. En smule ironisk er det kanskje at regissøren som er kjent for å fortelle om samfunnets utstøtte, nå ruver som en av de mest betydningsfulle skikkelsene i amerikansk tv-bransje. The New Yorker beskrev ham nylig som «den mektigste mannen i tv». En Murphy-serie kjennetegnes av den sterke tilstedeværelsen av musikk, dans og sang, der de visuelle referansene strekker seg flere tiår tilbake i amerikansk mote- og underholdningshistorie.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.