Annonse
00:00 - 01. juni 2018

Kroppen er et spøkelseshus

Jordnært kroppsarbeid og gåtefulle dyr fyller gigantmuseet MoMAs uformelle filial.

Freedom Farming 2014.Foto: © Li Binyuan
Annonse

I hjørnet av bokhandelen på New York-museet MoMAs filial PS1 er det rigget til en scene, der en hvitpudret kvinne hersker eneveldig over en toalettstol. Hele skikkelsen er kritthvit, fra den fotside kjolen til det opprettstående håret med småfugler i. Hun skal være husspøkelse på et offentlig toalett, og står i skjult forbindelse med andre spøkelser gjennom avløpssystemet. Sammen forsvarer de kunstens ånd, mot alle som bare ser penger i den.

Stemningen i Queens er annerledes enn i Museum of Modern Arts ruvende, påkostede hoved­bygning på Manhattan. Den gamle skolen er knapt bygd om for utstillinger, fortsatt finnes klasserom, knirkende trapper og slitte korridorer. Det er sommerutstillingene som åpnes denne søndagen, med en seks timer lang gratis performance-festival. Fra kjeller til loft dukker overraskelsene opp: små teaterstykker, eksentriske stunts og livemusikk.

Poetiske masker. Også utstillingene er rettet inn mot iscenesettelser, med temaer som kropp, smerte og identitet. Fra fjorårets Documenta i Kassel gjenkjenner jeg de gåtefulle fotografiene til indiske Gauri Gill, av personer iført store fantasihoder i pappmasjé. Det er på grensen til unheimlich å se en menneskekropp stå foran huset sitt iført hodet til en kanin eller en kobraslange, eller sitte på en benk med et stivt og lysegrønt menneskehode på, og armen rundt en oksehodet venn.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.