Annonse
00:00 - 08. juni 2018

Kostymet bedrar

Orlando er en forbilledlig dramatisering av et litterært verk.

Vide skjørter: En hel bøling skuespillere får plass under dronning Elizabeths kjole i dramatiseringen av Virginia Woolfs roman Orlando. Foto: Stig Havard Dirdal / Rogaland Teater
Annonse

Jeg husker Virginia Woolfs roman Orlando (1928) som en lang opptur av en leseropplevelse. Fortellingen holdt meg oppe til langt på natt, fordi jeg ikke kunne slutte å lese om denne merkelige skikkelsen som fødes som mann i England sent på 1500-tallet og som på forbløffende umerkelig vis eldes i uhyre sakte tempo slik at hen fortsatt er i trettiårene i 1928. Jeg må skrive «hen» fordi Orlando underveis i fortellingen faller i dyp søvn i en uke, og våkner opp som kvinne.

Rogaland Teater og regissør Sigrid Strøm Reibo har klart å overføre drivet og merkverdigheten i Woolfs roman til scenen, og skapt en forestilling som nærmest har page turner-kvaliteter: Man sitter med vidåpne øyne og følger spent med.

Flytende kjønn. Strøm Reibo har valgt å fremheve Orlandos kjønnsoverskridelse – godt hjulpet av scenograf og kostymedesigner Olav Myrtvedt. De nærmest parodisk overdådige kostymene fungerer som historiske markører, og lar også Strøm Reibo og hennes team leke med fiksjonen gjennom å vise frem deler av rollene mer enn å gestalte dem.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.