Annonse
12:00 - 14. juni 2018

Godlyd i pianokassen

Pent sommervær og fine malerier og fotografier i nøktern kuratering henter frem det beste i Renzo Pianos bygning på Tjuvholmen. Men noe virkelig godt museum blir det aldri.

Stjernearkitekten Renzo Piano har nå også fungert som utstillingsarkitekt på Astrup Fearnley Museet. Foto: Christian Øen / Astrup Fearnley Museet
Annonse

Man kan si hva man vil, men Astrup Fearnley på Tjuvholmen i Oslo er en formidabel suksess. Etter flyttingen fra kjelleren i Dronningens gate høsten 2012 har museet stødig dyrket og styrket imaget som leverandør av storslagne utstillinger. Om Astrup Fearnley fremmer det visuelt slående eller direkte vulgære, kommer litt an på hvem du spør. Men profilen er i alle fall tydelig, perfekt plassert inn i den litt glætte bydelen Tjuvholmen, trygt forvart under Norges mest fancy glasstak. Dette er en pakke som fungerer, besøkstallene er tett på tidoblet sammenlignet med museets skyggefulle tilværelse i Kvadraturen.

Man kan rett og slett si at Astrup Fearnley-museet har funnet seg selv. Og slik sett var det virkelig en seierrik tilbakekomst forrige fredag da den italienske stjernearkitekten Renzo Piano sammen med Olav og Fredrik Selvaag inntok sin egen storstue. Piano tegnet jo huset mens brødrene Selvaags eiendomsselskap, sammen med eiendomsutviklerne i Aspelin Ramm, var drivkraften bak både museet og hele Tjuvholmen.

Nå har de igjen slått sine pjalter sammen. I Still Believe In Miracles viser verk fra de to terrassehus-arvingenes kunstsamling, den såkalte Selvaag-samlingen, og Piano har fungert som utstillingsarkitekt.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur