Annonse
00:00 - 15. juni 2018

En Mozart for metoo-tider

I en ny oppsetning av operaklassikeren Don Giovanni møter vi den berømte kvinnebedåreren som kynisk maktmann.

Et storverk: Tragedien gløder i undergrunnen i Richard Jones' oppsetning av Don Giovanni, mener vår anmelder. Foto: Erik Berg / Den Norske Opera og Ballett
Annonse

Jeg lo ikke høyt, men jeg humret mye og kjedet meg aldri under Operaens nye oppsetning av Don Giovanni, innlånt fra English National Opera. Forestillingen er annerledes enn de vante. Regien er kynisk og tøff, og scenebildet nedstrippet. Helten er ikke en folkelig «sjarmør» med store geberder og publikumsinvitt, han er utstudert hard og kald. Han får neppe salen på sin side, og ingenting kunne bekymre ham mindre enn akkurat dét. Han er en tidløs maktperson og han tar hva han vil ha. Det er ikke vakkert i ett og alt, men det er kanskje relevant i disse metoo-tider.

Den ensidige fremstillingen av kynisme har alarmert majoriteten av norske kritikere, som kaller oppsetningen «mekanisk» og «mislykket», men jeg mener at hardheten er flertydig og attpåtil elegant turnert. Latteren setter seg fast i halsen, men man ler likevel. Og Mozarts mangesidige verk fremstår i ny skikkelse, noe jeg knapt hadde trodd var mulig.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.