Annonse
00:00 - 15. juni 2018

Den husløse løa

En gammel løe ble flyttet til Paris og dermed forvandlet til et av Norges viktigste kunstverk. Men Nasjonalmuseet vil ikke ha det. Nå ligger ikonet flatpakket i en hall, omgitt av campingbiler.

Langreist løe: Kunstner Marianne Heske står i en lagerhall på en gård i Hobøl og tar i skue bitene av sitt aller mest omtalt kunstverk: En liten løe hun flyttet fra Tafjord til Paris i 1980. Vil ingen ha det er det best å brenne bygget, tror hun.
Annonse

Bli med på besøk til løa, i en hall i Hobøl, på Morgenbladets podkast:

«Om ikke Nasjonalmuseet vil ha det, så kan jeg lage et bål av det på taket av det nye Nasjonalmuseet. Så kan de få asken i en urne. Er ikke det en god idé?», spør kunstner Marianne Heske og setter seg på en av malmfuru-stokkene som utgjør hennes mest kjente og omdiskuterte kunstverk.

Heske befinner seg i en stor lagerhall i Hobøl i Østfold. Kjører man hit fra Oslo passerer man langs E18 et syn man kan kjenne igjen fra hele landet: en rekke forlatte og forfalne uthus og låver, med kollapsede tak som mislykkede marsipanlokk. Redningen for norske jordbruksbygg ser ut til å ligge i å bli ombygd til bod og lager. Så også med hallen Heske sitter i. Den er fylt med et dusin campingbiler og campingvogner som venter på feriesesongen. Sirlig stablet på paller i et hjørne, ligger stokkene som utgjør et av Norges mest ikoniske kunstverk, som 1980-tallet har reist fra en fjordarm på vestlandet til Paris og tilbake.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.