Annonse
00:00 - 11. mai 2018

Tårta på tårta

Knausgårds brev til datteren får et ugreit preg av tale til konfirmanten.

La oss snakke om det: Samtalene mellom Far (Torbjørn Eriksen) og Yngste Datter (Eili Harboe) flyter mellom monolog og dialog. Foto: Stig Håvard Dirdal / Rogaland teater 
Annonse

Det er rød løper og tydelig premierestemning på Rogaland Teater, men inne i Teaterhallen er det nesten som å komme på en tidlig sceneprøve. Langs venstre scenevegg står det noen pinnestoler, en gitar, en bass og et trommesett. På motsatt side står det to enkle rammemadrasser inntil veggen, og foran dem: et piano.

Det er noe veldig provisorisk og tilfeldig over objektene. Sengerammene er dekket med litt slappe stretchlaken, som krøller seg og henger litt ned langs langsidene. Etter hvert som utøverne entrer scenen, skal det samme vise seg å gjelde deres kostymer. Som om de kom vandrende, rett fra torsdagsmiddagsbordet til scenerommet.

Det er så jeg nesten kan kjenne lukten av stekte koteletter, eller kanskje er det pannekaker, av dem. Men er det en villet estetikk? Er det et bevisst grep? Det er jeg sannelig ikke sikker på.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.