Annonse
00:00 - 25. mai 2018

Solos diskrete sjarm

I Solo: A Star Wars Story blir både filmens og tittelfigurens hang til overskridelser raskt temmet inn i borgerlige former.

Besøk i eventyret: I skikkelsen til Alden Ehrenreich fremstår Han Solo litt som en sønn av adelen som flørter kortvarig med lovløshet og radikalisme. Foto: Lucasfilm
Annonse

Nylig fikk jeg spørsmål fra produsenten av Bølgen om hvordan vi kritikere stiller oss til oppfølgere. Han var spent på høstens mottagelse av katastrofefilmen Skjelvet. Selvsagt bør alle filmer vurderes med så blanke ark som mulig. Men det er naturlig å forvente at en oppfølger rettferdiggjør sin tilblivelse på flere vis enn de rent kommersielle. Den bør overgå, eller i hvert fall ikke stå tilbake for, foregående produksjoner.

I en situasjon der en klar majoritet av Hollywoods høybudsjettsfilmer er en del av etablerte filmunivers, er den kunstneriske risikoviljen tilsynelatende omvendt proporsjonal med den kommersielle. Jo sikrere studioene er på populariteten til en filmserie, desto større vilje har de til å gå i ukonvensjonelle retninger med innholdet.

Walt Disneys planer for en egen Han Solo-spin-off i Star Wars-universet (som studioet kjøpte av Lucasfilm for noen titalls milliarder i 2012) utgjorde slik en krumtapp for dette fenomenet. Produsent Kathleen Kennedy hyret i 2016 inn to av Hollywoods mest oppfinnsomme og egenartede komedieregissører, Phil Lord og Christoffer Miller, til jobben.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Sommerkampanje med 50% rabatt på abonnement. Trykk her for bestilling.