00:00 - 25. mai 2018

Mytenes uendelige appell

Mellom det absurde og det inderlige ser betrakteren seg selv i Torbjørn Rødlands fotografier.

Torbjørn Rødland: The Ring, 2017

En frosk kvekker i et naborom når man entrer Bergen Kunsthall. Kvekkingen glir over i et melankolsk pianostykke. Man blir straks trukket mot rommet, forbi det første, som er fylt av fotografier. I rommet står en videoskjerm som viser en solnedgang over Lofoten. Vi ser så en vakker Sølvguttene-aktig gutt med en gaffel like stor som ham selv. Han oser av uskyld. Så setter han seg i et tre med et tøystykke med Pepe the frog-ansikter på. Gutten synger mens han klipper ut alt-right-symbolet sirlig:

«Is it better to accept the loss or fight the war at any cost?»

Gutten trykker så på en blå, lekeaktig plastknapp som minner om atomknappen. Var han så uskyldig allikevel?

Annonse