Annonse
00:00 - 25. mai 2018

Mytenes uendelige appell

Mellom det absurde og det inderlige ser betrakteren seg selv i Torbjørn Rødlands fotografier.

Torbjørn Rødland: The Ring, 2017
Annonse

En frosk kvekker i et naborom når man entrer Bergen Kunsthall. Kvekkingen glir over i et melankolsk pianostykke. Man blir straks trukket mot rommet, forbi det første, som er fylt av fotografier. I rommet står en videoskjerm som viser en solnedgang over Lofoten. Vi ser så en vakker Sølvguttene-aktig gutt med en gaffel like stor som ham selv. Han oser av uskyld. Så setter han seg i et tre med et tøystykke med Pepe the frog-ansikter på. Gutten synger mens han klipper ut alt-right-symbolet sirlig:

«Is it better to accept the loss or fight the war at any cost?»

Gutten trykker så på en blå, lekeaktig plastknapp som minner om atomknappen. Var han så uskyldig allikevel?

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.