Annonse
00:00 - 04. mai 2018

Mennesket i maskinen

Janelle Monáe kommer ut som menneske, akkurat i tide.

Rett tid: Mye tyder på at dører, armer og sinn er litt ekstra åpne for Janelle Monáe akkurat nå. Foto: Juco / Warner Music
Annonse

Hva gjør man hvis man skal overbevise noen om at man er et menneske av kjøtt og blod, og ikke en robot? Et hypotetisk fremtidsscenario for de fleste, men en nokså reell nåtidssituasjon for Janelle Monáe. Siden hun debuterte for elleve år siden, har hun stadig uttrykt seg gjennom sitt alter ego, androiden Cindy Mayweather. Når hun nå gir sitt første album på fem år, er det som eget menneske.

Et godt sted å starte kan være å åpne albumet sitt med Beach Boys-legenden Brian Wilson på laget. Wilsons umiskjennelige vokalharmonier bidrar til et organisk førsteinntrykk som for de fleste burde være fritt for robot-vibber. At den Atlanta-baserte artisten omgir seg med store navn er ikke noe nytt, og på Dirty Computer finner vi navn som Stevie Wonder, Grimes, Pharell Williams og Zoë Krawitz på bidragslista. Hennes mentor Prince skal også ha jobbet på albumet før han, som Monáe beskrev det, «forflyttet seg til en annen frekvens».

Prince var en nær venn og inspirator for Monáe, og Dirty Computer bærer tydelig preg av at hun har klart å forvalte det han rakk å lære henne. På «Make Me Feel» har hun laget en slags fortsettelse av Prince-klassikeren «Kiss», mens hun på «Americans» fortsetter der Prince slapp på «Let’s Go Crazy».

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.