Annonse

Annonse

00:00 - 11. mai 2018

Å, menneskehet!

Kjødet er svakt, men hånden er sterk.

Lucian Freud, 1922-2011, Girl with a White Dog 1950. ©Tate. Foto: Tate Images

Finansbransjen har et uforglemmelig uttrykk for dem som gjør mest ut av seg på sitt fagfelt: Big swinging dicks. I britisk etterkrigskunst må delt førsteplass for både størrelse og svingradius gå til malerne Francis Bacon (1909–1992) og Lucian Freud (1922-2011). 

Så det er helt naturlig at de to står øverst på plakaten når hundre års figurativt maleri skal vises frem på Tate Britain i London, det nasjonale museet for britisk kunst. Men de er i godt selskap med 20 andre.

Nærmere deg, min hud. I Freuds kjente Girl with a White Dog (1950), skotter bullterrieren i tittelen mot oss med ørene oppsperret og et blikk som rommer utallige tolkningsmuligheter, hvorav den fremste nok er «hva har dere mennesker funnet på nå?» Han lener hodet på leggen til en kvinne som, med sitt nedslåtte blikk og vridde munn, ser ut til å ha fått virkeligheten rett i fleisen i det bleke morgenlyset. Det kan eventuelt forklare at hun tilsynelatende ikke merker at det ene brystet har falt ut av slåbroken. 

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 199,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse