Annonse
00:00 - 04. mai 2018

Fornøyelsesparken brenner

Robotene gjør opprør og metaforene muterer i den andre sesongen av Westworld.

Se bak deg! Androidene går løs på både mennesker og robotkolleger. Foto: HBO Nordic
Annonse

Hør mer om Westworld og samfunnskritikk i tv-serie-format på Morgenbladets podkast

Man finner få bedre illustrasjoner av munnhellet om at det er lettere å forestille seg verdens undergang enn kapitalismens avvikling, enn moderne vestlig sjangerunderholdning. For enten det dreier seg om zombieepidemier, supervåpen som sprenger planeter i fillebiter eller postapokalyptiske forsøk på å bygge opp en ny verdensorden basert på dreadlocks, quiltede skinnplagg og primitiv bytteøkonomi, finnes det tilsynelatende «no alternative» til total og ugjenkallelig sivilisasjonskollaps.

Det mest interessante med den første sesongen av HBO-serien Westworld var i så måte at den skildret den gryende innsikten om at et system bygget på å la velstående forbrukere gi sine mest basale lyster fritt spillerom, samtidig som arbeiderne nektes grunnleggende menneskerettigheter, er dømt til å gå under. Seriens gradvis mer bevisste roboter er en allsidig metafor, og i første sesong var den aller mest potent når den tvang publikum til å trekke paralleller mellom rutinepreget, konsekvensløs vold utført mot kropper som ikke anerkjennes som mennesker, og de umenneskelige arbeidsforholdene som kjennetegner de økonomiske kretsløpene vi selv deltar i som forbrukere.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.