Annonse
00:00 - 18. mai 2018

Filmens nærvær

Verden kan godt gå av skaftet om den bare er virtuell.

Svimlende. I Spheres: Pale Blue Dot suser vi gjennom verdensrommet under The Big Bang, og surfer på Jupiters ringer. Foto: Eliza McNitt
Annonse

Virtual Reality og andre omsluttende filmopplevelser gjennomgår for tiden en rivende utvikling. Mange internasjonale filmfestivaler oppretter sideprogrammer for «nye formater», og spesialfestivaler dukker opp, som NewImages i Paris og CopenX Realities i København. I fremste linje står Immersive-programmet ved Tribeca filmfestival i New York, der de nyeste og mest påkostede arbeidene vises. Det er dit man drar for å ta pulsen på høyteknologisk filmkunst, og Morgenbladet pakket kofferten med høye forventninger.

Eksperimenter. Årets «virtuelle arkade» fylte nesten en hel etasje i Tribeca-festivalens hovedkvarter Spring Studios. Vi ble sluppet inn i puljer for tre timer av gangen, og møtte en innvendig gate der bodene lå tett i tett. Det gjaldt å være rask med å skrive seg opp på de mest ettertraktede listene, og så var det bare vente på tur.

At Tribeca trolig har verdens beste program innen Virtual Reality (VR) betyr langt fra at alt imponerer. På et fagområde som i så stor grad befinner seg i startfasen, må det være rom for eksperimenter, enten de er lekne, klønete eller teknisk perfekte. For noen år siden var VR-arbeidene mer preget av visuelle gimmicks, mens gode historier i dag spiller en større rolle, og på sitt beste nærmer de seg kravene til en tradisjonell kinofilm.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Sommerkampanje med 50% rabatt på abonnement. Trykk her for bestilling.