Annonse
09:04 - 30. mai 2018

Er dette mote eller kostyme?

Trøndelag teaters iscenesettelse av Elfriede Jelinek virker dessverre uferdig.

Reklamens makt: Elfriede Jelineks stykke iscenesetter kapitalismen og moteindustrien. Her: Vetle Bergan og Janne Kokkin. Foto: Johannes Laukeland Fester Sunde
Annonse

I innledningen til Lyset skal bare skinne på meg og mine ønsker, skriver Elfriede Jelinek at hun aller helst vil at stykket skal spilles av utstoppede dyr – eller: av skuespillere som utstoppede dyr.

Det tar litt tid før jeg kobler dette med Trøndelag Teaters iscenesettelse av stykket, hvor skuespillerne innledningsvis ankommer scenen iført hvite frakkelignende kjoler, hvite strømper og skoletter, og med et halvveis gjennomsiktig hvitt klede som dekker ansiktene deres. Liksom nølende går de inn i scenerommet og tar fatt på den omfattende tekstblokken som Jelineks stykke utgjør.

Reklame og begjær. Det er fortsatt forholdsvis langt mellom iscenesettelsene av Jelinek på norske scener, og det er gledelig at Trøndelag Teater følger opp sin interesse for dramatikeren – sist med Prinsessedrama i 2012. Jelineks tekster, særlig de senere (som hun selv publiserer på egne nettsider), er gjerne lange tekstblokker som ikke er inndelt i replikker. Et verbalt ras, omtaler Trøndelag Teater selv passende nok denne teksten som.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.