Annonse
09:32 - 02. mai 2018

Det er noe mørkt over ren ekstase, skriver Emil Flatø.

Det er noe mørkt over ren ekstase, skriver Emil Flatø.

Inn-i-seg-selv-opplevelse: På video fremstår Aviciis konserter litt som musikalsk narkotika. Bildet viser fansen som samlet seg for å hylle artisten på Segels torg i Stockholm 21. april. Foto: Per Olaf Sännås / NTB Scanpix
Annonse

Det er ikke alltid videokunst med nyere, franske filosofer på lydsporet treffer meg, lurer seg inn i tankene mine, og biter seg fast til jeg finner ut av hva jeg skal med det.

Men Anna de Vries’ Critical Mass: Pure Immanence …!

Filmen viser opptak fra et enormt klubbmusikkstevne, hvor dj-en nærmest er usynlig bak et påkostet lys- og sceneshow. De Vries har lagt på et elektronisk lydspor med filmtrailer-nivåer av dramatikk, og en robotisk stemme messer ut læresetningene til den franske filosofen Gilles Deleuze om at overskridelse ikke finnes, «utenfor» ikke finnes, «hinsides» ikke finnes – alt er immanent, det vil si iboende, og dermed finnes det kanskje ikke noe mer utopisk enn å komme sammen i et mastodontisk klubbarrangement og gi seg hen når en svær hodeskalle trer frem fra lysriggen og speider med sine enorme lyskasterøyne utover den endeløse folkemengden.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse