Annonse
09:18 - 19. mai 2018

Å bannlyse Netflix er ikke veien å gå, skriver Aksel Kielland.

Å bannlyse Netflix er ikke veien å gå, skriver Aksel Kielland.

 Joonas Suotamo, Chewbacca, Woody Harrelson, regissør Ron Howard, Emilia Clarke, Alden Ehrenreich, Donald Glover,  Phoebe Waller-Bridge og Paul Bettany før visning av «Solo: A Star Wars Story» under filmfestivalen i Cannes. Foto:  Zumapress / NTB Scanpix
Annonse

I forkant av årets filmfestival i Cannes ble det snakket mye om festivalsjef Thierry Fremaux’ avgjørelse om å bannlyse Netflix, ettersom strømmegiganten nekter å innrette seg etter den franske kinobransjens krav om kinolansering av filmer flere måneder før de blir tilgjengelig på hjemmevideomarkedet. Beslutningen har blitt trukket frem som en av hovedårsakene til at årets festival fremstår som markant mindre glamorøs og stjernespekket enn tidligere utgaver, og i amerikansk filmpresse har det blitt skrevet mye om at festivalen er i ferd med å miste sin verdi som lanseringsplattform for Hollywood.

Cannes’ forhold til Hollywood er preget av en skjør balanse mellom behovet for kjendiseri og medieoppmerksomhet, og behovet for å distansere seg fra den typen kommersiell filmproduksjon som underholdningsbransjen i Los Angeles har blitt synonym med. Årsaken til at Cannes er verdens viktigste og mest prestisjefylte filmfestival, er nettopp kombinasjonen av kompromissløs filmkunst og en stor konsentrasjon av internasjonale filmstjerner og medier, som er lukket inne i en liten boble på den franske rivieraen som i motsetning til andre store filmfestivaler i praksis er utilgjengelig for det allmenne publikum.

Konflikten med Netflix markerer imidlertid en ny problemstilling for festivalen, som nå er nødt til å forholde seg til det faktum at verken filmbransjen eller publikum lenger ser på kinoen som en forutsetning for filmkunst. Dette representerer i sin ytterste konsekvens en eksistensiell trussel mot Cannes, som er et produkt av en proteksjonistisk og tungt subsidiert fransk filmindustri hvor kinoen regnes som hellig. Det var da også hensynet til den hjemlige bransjen som tvang frem avgjørelsen om å ekskludere Netflix fra festivalen.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur