Annonse
11:48 - 30. mai 2018

Alabasthall, glasshus, luftspeiling – i arkitektkonkurranser kan det være det samme, skriver Emil Flatø.

Alabasthall, glasshus, luftspeiling – i arkitektkonkurranser kan det være det samme, skriver Emil Flatø.

Alabasthallen, det bærende arkitektoniske elementet i forslaget som nå skal bli til det nye Nasjonalmuseet, kommer ikke til å bli laget av alabast i det hele tatt. Foto: MIR (illustr)/ Statsbygg Arkitekt: Kleihues + Schuwerk
Annonse

En gang tidlig på totusentallet holdt en utbygger i New York på med å konvertere en rad av gamle bygårder til luksushotell (det har ikke lyktes meg å finne ut av hvem, men slapp av, jeg tviler på at det var Donald Trump).

Litt ut i prosjekteringsfasen ble arkitektene bedt om å kutte i kostnadene. De fant ut at de måtte prioritere ned kvaliteten på materialbruken, og prøvde ut ulike fasadestiler på tegneprogrammet sitt. «Kalkstein-look» så ganske fint ut, så de gikk for det, og programmet sendte automatisk en bestilling for glassfiberarmert plast med kalkstein på overflaten.

Det ble skandale, selvfølgelig. Forskjellen på falsk og ekte kalkstein var selvfølgelig mye tydeligere i virkeligheten enn det hadde virket som da arkitektene satt og lekte seg i tegneprogrammet AutoCAD. Ståheien skal ha blitt så stor at utvikleren måtte kle om hele fasaden.

Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Kultur