Annonse
00:00 - 20. april 2018

Youtuberne har skapt en offentlighet der alle er hovedpersoner i hver sin kanal, skriver Aksel Kielland.

Youtuberne har skapt en offentlighet der alle er hovedpersoner i hver sin kanal, skriver Aksel Kielland.

Selvironisk satiriker: Maria Stavang alias Piateed ble kåret til Årets meningsbærer og Årets youtuber. Til høyre Ellen Aabol som var nominert til Årets meningsbærer. Foto: Nordic Screens / NRK
Annonse

Utenfor Store Studio på Marienlyst vrimler det av mennesker. Det er lørdag kveld, klokken er åtte, og om en snau time starter den fjerde direktesendte utdelingen av Gullsnutten. De oppmøtte er hovedsakelig barn som trenger seg rundt den røde løperen og virrer rundt på jakt etter selfies med Youtube-idolene som har møtt opp for å hylle og bli hyllet.

I utkanten av flokken forsøker tålmodige foreldre og nysgjerrige forbipasserende å liste ut hvilke av de unge mennene og kvinnene som er kjendiser og hvilke som er ordinære sivilister med selfiestenger og ambisjoner. Ikke engang de mest oppjagede barna er sikre.

Dersom man er av en viss alder, begynner hjernen umiddelbart å produsere tørrvittige bemerkninger så snart Gullsnutten og norsk Youtube-offentlighet bringes på bane. Man må aktivt ta seg sammen for ikke å gjøre seg morsom på bekostning av de søkemotoroptimaliserte navnene, den patologiske selvpromoteringen, og tanken på at man kan bli rik og berømt ved å filme seg selv mens man spiller dataspill og med jevne mellomrom utbryter et retorisk «hva faen!?».

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Sommerkampanje med 50% rabatt på abonnement. Trykk her for bestilling.