Annonse
00:00 - 20. april 2018

Kunstner i en malstrøm

Sergej Jenssen er en kald fisk fanget i garnet som er hans kunst.

Sergej Jensen, Burning of the House of Commerce, 2018. Foto: Øystein Grønvold
Annonse

Jeg går to ganger til Peder Lund for å se Sergej Jenssens utstilling Strips. Den første gangen går jeg derfra med en tegneserierute i hodet: publikummeren som klapper seg mett på den stramme skjortemagen og sier at den ser ut som kunst.

Den andre dagen blir jeg avbrutt i grubleriene av to etablerte kunstkolleger som plasserer det hele som kjedelig, pent kalkulert oppgulp av gammel resept, og forteller meg at Jenssen var mer interessant for ti år siden. Før de går videre, peker den ene på Strips Charade og mener det er U-båt-Madsens hvite bukser vi ser.

Danske Sergej Jenssen (f. 1973) bor i kunstkapitalhovedstaden New York, men er fra Maglegaard i Danmark. Han bygger bildene sine med remser og biter av diverse sammensydde tekstiler, ofte benyttes rester etter andre arbeider. Bildene kan ellers bestå av foto trykket på lerret, grundering, og maling. Fellesnevneren er at de er tydelig komponert, tenkt, og presenteres som maleri.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.