Annonse
00:00 - 06. april 2018

Filten og plasten

 Er 2018 i ferd med å bli det store countryåret?

Amerika, Norge: Roger Græsberg står i en sterk tradisjon av heimstaddiktere fra Kongsvinger-traktene. Foto: Julia Marie Naglestad
Annonse

To ting har tatt opp overraskende mye av min tid, atomvinteren 2018: syntetiske klær og countrymusikk. Den første er enklest. Varm, komfortabel og smidig svisjer jeg rundt gatehjørnene som en knitrende ninja. På vei mot fremtiden i menneskeskapte (og sikkert dønn uetiske) plastklær.

Den andre er jeg mer usikker på. Tretten episoder av den populære country-podkasten Cocaine & Rhinestones, en Elvis-dokumentar og et dykk i Harry Chapin, Bobbie Gentry og Håkon Bankens låtkatalog senere, burde jeg ha fått tilfredsstilt behovet for amerikansk lastebilmusikk, men countrymusikken lar meg ikke få fred. Hver eneste uke dukker det opp nye, interessante album.

Kacey Musgraves’ Golden Hour har til og med en eim av polyester over seg. 29-åringen fra Texas debuterte til Grammy-pris med det flott titulerte albumet Same Trailer, Different Park i 2013, og er av typen artist som bare kunne vært drømt opp i countryens drømmefabrikk, Nashville, Tennessee. Golden Hour er et album i glætt høygir, full av det man i musikkutstyrsbutikken ville kalt gromlyd, trygt plassert på popcountryens motorvei, men like fullt med en uimotståelig appell og snev av opprør i seg. Bunnsolid, samtidig country fremført av en stjerne.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse