Annonse
00:00 - 27. april 2018

Et lite stykke verden

Bakkekontakt av 3D-grad.

Boyle Family: Study of Cobbles with Yellow Line / Studie av brosteiner med gul linje (1983–1984) Henie onstad
Annonse

At George Harrison var en av forrige århundres mest vidunderlige gitarister og låtskrivere, er hevet over tvil. At han også hadde ganske god kunstsmak, kan man utlede av at han på coveret til albumet Somewhere in England (1982) poserer foran Mark Boyle og Joan Hills’ Holland Park Avenue Study fra1967.

Legg til at Boyle og Hills blant mye annet sto for lysshowet til gitarhelten Jimi Hendrix og jazz-og-psykedelia-tungvekterne Soft Machine, så blir det klart at dette er et kunstnerpar som hadde fingeren på pulsen, øret mot bakken og nypussede hornbriller i en tid da krysspollineringen mellom pop og kunst var på sitt aller heftigste.  

To generasjoner. Hills og Boyles performancer sto på ønskelisten da Henie Onstads første direktør, Ole Henrik Moe, skulle finne ut hva et radikalt, nytt kunstmuseum kunne inneholde midt på sekstitallet. Vårens utstilling på Høvikodden er altså resultatet av et langvarig forhold, som innebærer at kunstsenteret har verdens største samling av verkene deres. 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Vi fikk 24 timer på å avpublisere intervjuet. Hvis ikke ville vi bli blokkert i Russland.»
«Det er lite nytt å hente og veldig retro-konservativt.»