Annonse
00:00 - 13. april 2018

Beirut, lag for lag

I Beirut blir historien dobbelteksponert og vel så det.

Ikoniske ornamenter: Å rekonstruere tapte familiebilder etter hukommelsen blir ikke lettere gjennom broderi, men du kan gjøre dem ikoniske ved å tilføre ornamenter. Raed Yassin, «With Imad Hamdi and his twin brother» («Dancing, Smoking, Kissing»), 2013
Annonse

Det kan synes som om verdens smertepunkter møtes i Midtøsten, og i områdets kunstliv har Beirut en spesiell posisjon. Med sin beliggenhet midt på østkysten av Middelhavet har Libanons hovedstad i århundrer vært et kosmopolitisk knutepunkt, preget av folkeblanding og liberal kultur, men også konflikt og skiftende makthavere. I senere år har naboskapet til Israel og Syria medført invasjoner, borgerkrig og flyktningstrømmer.

På Oslo Kunstforenings gruppeutstilling Beirut, Beyrut, Beyrouth, Beyrout er det geografiske stedet mer et omdreiningspunkt enn en avgrensning. Å skrive bynavnet på fire ulike måter viser til landets koloniale fortid, men også den internasjonale orienteringen hos libanesiske samtidskunstnere, som ofte er flerspråklige og har doble statsborgerskap. Utstillingen er et samarbeid med Ystads konstmuseum og Islands nasjonalgalleri.

Katastrofeturisme. Dramatikken i Midtøstens nære historie kommer frem i flere arbeider, som i videoverket Behind the Sun (2013) av Monira Al Qadiri. Kuwaits brennende oljefelter skal etter Gulfkrigen i 1991 ha vært gjenstand for katastrofeturisme, før slukningsarbeidet lyktes etter noen måneder. I filmen akkompagneres brannene av svulstig islamsk poesi, som også skal ha vært et vanlig medieinnslag i perioden. Det skaper en absurd effekt når naturen lovprises for sin fruktbare skjønnhet, mens apokalyptisk ild og røyk velter frem.

Vi kan ikke love ketsjup til alle,
men vi lover å servere deg viktige saker hver dag.
Annonse

Sommerkampanje med 50% rabatt på abonnement. Trykk her for bestilling.