Annonse
00:00 - 02. mars 2018

Triokunst

Fire! makter å være både hyperstøyende og avvæpnende.

Tre flammer: Mats Gustafsson, Johan Berthling og Andreas Werliin opptrer som tilnærmet likeverdige solister. Foto: Johan Bergmark / Rune Grammofon
Annonse

Trioformatet er både åpent og tungt historisk ladet. I rocken er besetningen med gitar, bass og trommer kodet som kraftfull og virtuos, for ikke å si hypermaskulin, og begrepet «power-trio» blir gjerne forbundet med band som Cream, The Jimi Hendrix Experience og Grand Funk Railroad. I jazzen har dette en parallell i trioer med saksofon, bass og trommer. Her krever fraværet av et tradisjonelt akkordinstrument at musikerne arbeider hardere for å fylle ut lydbildet, en estetikk vi kan spore tilbake til saksofonister som Sonny Rollins og Ornette Colemans trioer på 1950- og 1960-tallet.

Svenske Fire! skaper på sett og vis en syntese av disse to stilene. Hvis vi nærmer oss bandet fra rockens kant, låter de som en vellykket krysning av amerikanske band som Morphine og Codeine: tre musikere som med enkle midler lager suggererende, repetitiv musikk som langsomt utfolder seg.

Går og går. Mats Gustafsson (saksofon og elektronikk), Johan Berthling (bass) og Andreas Werliin (trommer) har holdt på med Fire! i et tiår, og samarbeidet er høyst produktivt. The Hands er deres sjette trioplate på norske Rune Grammofon. Parallelt utgjør de tre kjernen i det større prosjektet Fire! Orchestra, som er aktuelle med sin femte plate i år.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse