Annonse
00:00 - 16. mars 2018

Samtaler i grenseland

Borealis-festivalen er lagt opp sånn at kunsten tåler muligheten for total fadese.

Heisekranballett: Mer enn bare å være spektakulært, rommet verket Papillon and the Dancing Cranes også skjørere lag. Foto: Thor Brødreskift
Annonse

Med undertittelen «en festival for eksperimentell musikk» har Borealis i Bergen med et enkelt og effektivt grep satt musikkens arbeid med egne grenser i sentrum. De heller forslitte betegnelsene «samtidsmusikk» og «ny musikk» er behendig unngått, noe som åpenbart renser luften og hjelper potensielt interessante diskusjoner ut av begrepsmessige spaghettikryss. 

Utfordringen for Borealis-festivalen, som i år var den fjerde under kunstnerisk leder Peter Meanwell, blir like fullt å gjøre det musikalske eksperimentet til noe mer enn en edel ambisjon på papiret. Hvorvidt det lykkes, avhenger både av helhetens organisering, og de enkelte bidragenes kunstneriske kraft.

Heisekran med sommerfugl. Etter fire intense dager, med alt fra samtaler og presentasjoner til lydinstallasjoner og rene konserter, fremsto Borealis som en grundig og balansert, men også modig og ambisiøs festival. Ledelsen – og ikke minst de mange hjelperne – hadde sørget for en oversiktlig struktur som både skapte sammenheng for mindre verk i kammerformat, og mulighet for større hendelser, både i og utenfor konsertlokalet.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.