Annonse
00:00 - 16. mars 2018

Ny grøsser har ufrivillig endt opp som en skildring av bransjens møte med Netflix, skriver Aksel Kielland.

Ny grøsser har ufrivillig endt opp som en skildring av bransjens møte med Netflix, skriver Aksel Kielland.

Etter sjokkbølgen: Økosystemet er rykket ut av balanse i Alex Garlands Annihilation. Natalie Portman spiller forsker som drar inn i det ukjente.
Annonse

Denne uken er det norsk premiere på Alex Garlands Annihilation. Sci-fi-grøsseren er den britiske regissørens oppfølger til den kritikerroste Ex Machina, og bygger på første bok i Jeff VanderMeers Southern Reach-trilogi. 

Rollelisten inkluderer Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tuva Novotny og Oscar Isaac. Budsjettet er på 55 millioner dollar. Og siden en gang i morgentimene på mandag har den vært tilgjengelig på Netflix.

Det skapte furore da det tidligere i år ble kjent at produsentene Scott Rudin og David Ellison hadde solgt de internasjonale distribusjonsrettighetene til verdens største strømmetjeneste, etter at testvisninger indikerte at publikum oppfattet filmen som komplisert og intellektuelt krevende. Ellison ønsket å klippe om filmen for å gjøre Portmans rollefigur mer sympatisk og slutten mindre tvetydig, mens Rubin støttet Garland, som nektet å føye seg etter studioets innspill. Paramount Pictures’ kompromiss ble følgelig å lansere filmen på kino i USA, Canada og Kina, og la Netflix håndtere resten av verden.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Dette handler i stor grad om det kulturelle og historiske grunnfjellet, med bygdedyr og jantelov.»