Annonse
00:00 - 02. mars 2018

Historiens diskrete sjarm

Det Norske Kammerorkester kobler briljant musisering med sofistikerte poenger.

Illustrasjon: Anette L’Orange / Blunderbuss.no / Lawo
Annonse

Forholdet mellom musikk og historie kan tematiseres på et utall forskjellige måter. En av de mindre vanlige går via begreper som humor og ironi, kanskje rett og slett fordi den klassiske musikken lett fremstår som alvorspreget og seriøs. Eller mer presist: Den kan riktignok være humoristisk, men ironisk? Det virker mindre opplagt.

Den siste fornemmelsen er på den annen side ikke bare overfladisk. For musikkens væremåte er umiddelbar og direkte, mens ironien derimot forutsetter distanse og tvisyn, muligheten for å holde motstridende oppfatninger opp mot hverandre. Skal man få til dette musikalsk, kreves et sofistikert spill, som også involverer forholdet til historiens distanse. På sin siste plate kommer Det Norske Kammerorkester og Terje Tønnesen langt i å antyde noe slikt, på flere plan.

Komisk ballett. Rammen er Molières komedie Le bourgeois gentilhomme – den borgerlige adelsmann – om borgeren Jourdains lattervekkende streben mot adelens rang og posisjon. Ironien ligger allerede i tittelen, som hinter om det umulige i ambisjonen. Stykket – en såkalt comédie-ballet – sørger også for å sette adelens formler i et komisk lys.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.