Annonse
00:00 - 02. mars 2018

Demonens blikk

I kvinnemotivene møtes Munch og Gauguin.

Edvard Munch, To kvinner på stranden, 1898. Foto: Ove Kvavik / ©Munchmuseet
Annonse

Sydhavsmotivene til Paul Gauguin (1848–1903) får meg gjerne til å tenke på en gammel mann, som sitter i en bambusstol mens livet i en landsby glir forbi. Blikket hans er fokusert på farger og former, kanskje av mangel på forståelse for hva som faktisk skjer, og naturligvis fascineres han av glatte, brune, nakne kvinnebryster.

Sensuell eksotisme finnes det mye i Munchmuseets nye utstilling, der Gauguin møter sin femten år yngre kollega Edvard Munch (1863–1944). Riktignok er det lite av de klare, fyldige fargene Gauguin er kjent for, siden dette primært er en grafikkutstilling. Kun tre malerier av den franske mesteren får vi se, men til gjengjeld er grafikksamlingen nærmest komplett, utlånt fra en hemmelig samler via Galleri K i Oslo.

Kvinnefantasier. Det viser seg at Gauguin slett ikke var så gammel da han først reiste til Panama og Martinique, og senere til Tahiti, hvor han tilbragte flere år. Han var heller ingen olding da han døde på Marquesasøyene, rett før han ville ha fylt 55. Med dagens øyne er det likevel noe gammelmannsaktig over måten han gjør kvinner til fantasier på – enten det handler om månegudinner eller Eva i Edens hage.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse