Annonse
00:00 - 16. februar 2018

Nygift, gravid, ulykkelig

Hedda Gabler kan være både bifil og utilregnelig, viser to moderne oppsetninger av Ibsens mystiske kvinneskikkelse.

Kjønnsskifte: I oppsetningen på Kilden har Heddas gamle flamme Eilert blitt til Ella. Foto: Kjartan Bjelland / Kilden
Annonse

Den feige Hedda Gabler føler seg lammende ufri: fanget av sine egne valg og ikke kapabel til å ta ansvar for situasjonen sin. Ufriheten gir seg til kjenne gjennom impulsive, ondsinnede stikk og aggressiv frustrasjon.

På Rogaland Teater stifter hun blomster til den nyoppussede stueveggen med en stiftemaskin. På Kilden ikler hun seg en pompøs, lyserosa pels og lar frustrasjonen eksplodere med kruttet fra pistolene sine. Hedda Gabler er en farlig kvinne fordi hun ikke har noe å tape, hverken i 1890, da stykket ble skrevet, eller i 2018.

Yin og yang. En rosakledd pike leker ved siden av et lyst, moderne og roterende toetasjers hus på Kildens store hovedscene. Konstruksjonen i tre ser ikke billig ut, og det er også meningen. Denne villaen har kostet mye for Jørgen Tesman, den naive akademikeren som – til alles store overraskelse – har kapret selveste general Gablers datter. Etter en seks måneders bryllupsreise har paret nå kommet hjem.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.