Annonse
00:00 - 09. februar 2018

Som kritt på en tavle

Laurie Anderson gir teknologien et sårt tiltrengt innslag av poesi.

Ny verden: I Chalkroom kan du besøke mange mindre rom. Et sted kan du fly mellom grenene på et tre, som en fugl. Foto: Laurie Anderson / Hsin-Chien Huang
Annonse

Å gli som en fugl gjennom luften, omgitt av tårn som i skyskraperbyen New York, eller innelukket av glatte vegger i svimlende høye rom. I et grumsete mørke virvler snøfnugg omkring, men når vi flyr nærmere viser det seg å handle om hvite bokstaver, som drysser fra taket eller samler seg i insektlignende svermer.

Alt dette finnes i Virtual Reality-installasjonen Chalkroom (Krittrommet) som nylig ble vist på Göteborg filmfestival. Den er skapt av Laurie Anderson i samarbeid med Hsin-Chien Huang, mediekunstner og programmerer fra Taiwan. I fjor vant de prisen for beste VR-opplevelse på filmfestivalen i Venezia, med en større versjon av samme verk under tittelen La camera insabbiata (Sandrommet).

Krittrommet. Göteborg-utgaven ble også vist i fjor på Louisiana litteraturfestival i Danmark. Den består av et telt med VR-utstyr til én person av gangen, der du får på deg en maske, et par øretelefoner og to håndkontroller. Både teltet og det virtuelle rommet er dekorert med Andersons tegninger – symboler, figurer og håndskrift. Det hvite teltet har fått svart skrift, mens VR-verdenen har hvit skrift på svarte overflater, lik kritt på en tavle.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse