Annonse

Annonse

00:00 - 09. februar 2018

Kristiansand krangler om kunst

Det høres enkelt ut: En stor kunstgave og en tom silo. Men gaven kommer med forpliktelser, og ingen er enige om hvor mye gaven er verdt. Nå risikerer hele prosjektet å falle i fisk.

Høyt rager den: Silo betyr egentlig «underjordisk kornkammer». Hvem skulle trodd? Illustrasjon: Mestres Wåge arquitectes og MX_Si architectural studio

Sommeren 2015 kom julenissen til Kristiansand, skrev Fædrelandsvennen. Nissen var milliardær Nicolai Tangen, og i sekken hadde han kunstsamlingen sin. Den skulle Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) få – vel å merke hvis den gamle kornsiloen ved vannkanten i sentrum ble omgjort til SKMUs nye museum.

Det er store summer i omløp, og finansieringen kommer herfra og derfra: 25 millioner fra Vest-Agder. 5 millioner fra Aust-Agder. 50 millioner fra kommunen. 100 millioner fra stiftelsen Cultiva. Økt støtte til SKMU fra statsbudsjettet og 30 millioner i driftstilskudd fra Tangens kunststiftelse AKO selv. I tillegg trenger SKMU et lån på 265 millioner, som Kulturdepartementet må godkjenne. Alt er definert i samarbeidsavtalen mellom AKO og SKMU.

Men som så mange ganger før når store kunstprosjekter skal iverksettes: Den lokale motstanden er heftig. Bør ikke de offentlige pengene heller gå til skole, veier og helse?

Lese mer?

UKEPASS
59,-
per utgave
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 199,-
per måned
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Inkluderer eAvis og tilgang til hele arkivet med over 50 000 artikler.

Annonse