Annonse
00:00 - 23. februar 2018

Hodet i en tombola

Nasjonalmuseets siste utstilling er i konflikt med arbeidene den viser.

Hito Steyerl: Lovely Andrea, 2007
Annonse

Åh, som jeg forelskes i Hito Steyerls verk Lovely Andrea (2007), jeg glemmer utstillingen ellers og finner et fullendt verk med en historie jeg speiles i på merkelig vis. Lovely Andrea handler om Steyerls jakt etter et bilde som ble tatt av henne i det japanske bondage-miljøet tjue år tidligere. Hun makter å balansere det tragiske og komiske med tilværelsen i denne videodokumentaren. 

Verkene ellers i det trange rommet på Nasjonalgalleriet består av to ofte brukte fotoserier av Cindy Sherman og Vibeke Tandberg, samt to biografiutsnitt av Ida Ekblad og Maria Pasenau. Ekblad bidrar med billedeksperimentering som språk, Pasenau blir påtatt med sitt instagramprosjekt i denne sammenhengen, og rommet blir belærende på ungdomsskole-vis, ovenfra og ned, til tross for styrken i prosjektene hver for seg.

I utstillingen Troløse bilder er kunstnernes spørsmål og stemmer viktige, men dessverre går de opp i røyk og tåkelegger landskapet som ellers burde vært opplyst, og det er kunsthistorikeren og kuratorens feil.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Dette handler i stor grad om det kulturelle og historiske grunnfjellet, med bygdedyr og jantelov.»