00:00 - 02. februar 2018

Bergen sikter høyt med sin nye kunstplan. Og nå kommer endelig Oslo etter, skriver Johanne Nordby Wernø.

Bergen sikter høyt med ny kunstplan. Oslo kommer etter, skriver Johanne N. Wernø.

Aktiv vår: Bergenserne kan meske seg med kunst i vår, blant annet Torbjørn Rødlands festspillutstilling, som åpner 24. mai. Foto: Torbjørn Rødland, The Ring, 2017.

På onsdag, like etter at jeg hadde forlatt byen dit paraplyer kommer for å dø, etter en av mine regelmessige, togbårne pilegrimsturer vestover, vedtok bystyret i Bergen en nesten hundre sider lang plan. Kommunens «Kunstplan for det profesjonelle feltet, 2018–27» skal sikre at byen holder fast på sitt renommé som ledende innen kunst.

Den visuelle kunsten har en fremtredende plass i planen, som i byen. Akkurat nå er to nye kunstnerdrevne gallerier i ferd med å åpne – prosjektrommet i det nye atelierhuset Aldea, og Slakt i multihuset Bergen Kjøtt – og på institusjonsnivå er det høye forventninger til de tre nye lederne som nå er på plass – i Bergen Kunsthall, på Hordaland Kunstsenter, og i Kode-museene. 

Landets eneste kuratorstudium har sammen med kunststudentene inntatt det nyoppførte Fakultet for kunst, musikk og design. Den tredje utgaven av triennalen Bergen Assembly er godt på vei, men før den er det Festspillutstilling, av mange ansett som landets tyngste solopresentasjon, i år med fotografen Torbjørn Rødland. Og rundt om jobber som vanlig alle aktørene, store som små, i utallige prosjektkonstellasjoner med absolutt alle andre.

Annonse