Annonse
00:00 - 02. februar 2018

Seriøs lytting

 Nerdologi på østerriksk manér reiser spørsmål om både kunsten og musikken.

Tett på: Martin Beck flørter med stereohodenes utstyrsfetisjisme. Foto: Martin Beck
Annonse

Stadig oftere dukker det opp bilder på telefonen av musikkelskere foran grisedyre stereoanlegg. Dypt konsentrert, lyttende til dynamikken i hi-hat-spillet og bassistens aksentuering. Den særs uhippe hi-fi-basillen har åpenbart smittet nye generasjoner, og i Bergen Kunsthall tar den østerrikske kunstneren Martin Beck denne formen for serrriøs lytting (pluss på et par r-er for selvironisk distanse) til et nytt nivå. Et tretten timers dypdykk inn i New York Citys musikalske historie, nærmere bestemt musikken fra en loftsleilighet på 99 Prince Street, den 2. juni, 1984.

Dette handler riktignok ikke om hi-fi-interesse, selv om lyden strømmer ut av to høyttalere av kultmerket Klipsch, det handler om musikk. Nærmere bestemt den avdøde DJ-pioneren Dave Mancusos nøye kuraterte avslutningssett på hans sagnomsuste hjemmefester, kjent som The Loft. Beck har gjort dette lille, store øyeblikket til en del av sitt kunstneriske virke, og har, med germansk sans for protokollføring, satt seg fore å katalogisere, organisere og grave opp riktige versjoner av den originale vinylbunken ved siden av Mancusos platespillere denne kvelden.

Steril meditasjon. Rommet i Kunsthallen er innredet som en spartansk kinosal. To sofaer står i perfekte vinkler til høyttalerne. På langveggen vises en filmet Thorens-platespiller, og for hver låt skifter kameravinkelen utregnet etter desimalene i det gyldne snitt. Ingen hedonisme eller utagerende festing her, altså, snarere en klinisk og firskåren gjengivelse av musikken og teknikken.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse